Cool happenings #2 (Broeinest, interviews en Trendnacht)


Ook afgelopen maand heb ik weer ontzettend veel meegemaakt en bezocht. Bijna zoveel dat het haast onmogelijk is om alles in een blogpost te stoppen. Op momenten als deze, wanneer ik moet filteren wat ik wel en niet wil noemen in mijn blogpost, besef ik pas echt hoeveel toffe dingen ik eigenlijk meemaak! Stiekem is mijn leven best wel leuk :) Kijk mee naar de trend- of concept gerelateerde dingen die ik afgelopen maand mee heb mogen maken. (Hierboven al een voorproefje van de Trendnacht 2015...)

Boekenbeurs Antwerpen
Begin november ging ik met de trein op avontuur naar Antwerpen, om daar de Boekenbeurs te bezoeken. Omdat ik momenteel een studie opdracht uitvoer voor een uitgeverij, ontving ik via hen een ticket om de beurs te bezoeken; iets waar ik natuurlijk heel blij mee was! Ik was er nog nooit geweest en keek mijn ogen uit. In mijn rol als trend explorer ging ik door de hallen om verschillende signalen op te pikken, met name rond de beleving van boeken. Heerlijk om zoveel book lovers en juweeltjes van boeken bij elkaar te zien!



Interviews Young Adult auteurs en lezers
Voor diezelfde studie opdracht heb ik de afgelopen weken ook een aantal interviews mogen afnemen. Een aantal met Young Adult boek fans, die stuk voor stuk ontzettend leuk en gezellig waren. Met sommigen heb ik zelfs nog steeds vriendschappelijk contact, hoe leuk! Daarnaast heb ik twee auteurs geïnterviewd over hun nieuwste Young Adult boeken, namelijk Layla Alizadah en Lorna Minkman. Het interview met Layla staat inmiddels online, het interview met Lorna publiceer ik deze week.

Trendlezing Trends & Senses bij Broeinest Eindhoven
Ik ga graag, heel graag, naar trendlezingen! Vaak zijn deze in Amsterdam of Utrecht, maar 19 november ging ik met Mayke naar een trendlezing in Eindhoven. De trendlezing werd gehouden bij Broeinest, een erg coole werkplek gelegen te Eindhoven Strijp-S. Interieur bedrijf Finsa gaf daar de trendlezing Trends & Senses, een Engelstalige lezing over vier trends met ieder hun eigen thema en kleurenpalet. Ik vreesde dat het een 'oppervlakkige kleurentrends lezing' zou worden, maar niets was minder waar! Alle trends van Finsa zijn krachtig onderbouwd met actuele signalen uit verschillende sectoren en er worden prachtige moodboards aan toegevoegd. De kleuren en materialen die bij de trends horen, passen goed bij de onderbouwing van de trends en maken het tot één mooi geheel. Mijn favoriete trend was "Pioneer", een futuristische trend met aandacht voor het universum en tech/wetenschap. Ook was ik erg onder de indruk van de 'live moodboards' en het PRACHTIGE trendboek dat we mee naar huis kregen. Mayke en ik waren zo onder de indruk dat we het hele boek meteen helemaal doorgespit hebben, zoals op de foto te zien is haha :) (alle foto's via de FB pagina van Broeinest)




VerzamelaarsJaarsbeurs Utrecht
Twee keer per jaar vindt in de Jaarbeurs Utrecht de VerzamelaarsJaarsbeurs plaats. Mijn vader verzamelt al jaren antieke vulpennen (Pelikan en Waterman zijn favoriet) en bezoekt de beurs dus ieder jaar opnieuw, waarbij hij iedere keer goed slaagt. Ik ga vast twee keer per jaar met hem mee, het is ondertussen een soort uitje voor ons tweeën geworden. Wat ik dan verzamel? Niks in het bijzonder, vaak heb ik het thema van het volgend nummer van Holy Glitter Zine in mijn hoofd en koop ik daar wat passende spulletjes voor. Daarnaast ben ik gek op de kitschy ansichtkaarten die ze er verkopen, speelgoed uit de jaren '90 en vind ik het heel fascinerend om te kijken naar de enthousiaste mannen op steps die door de hal racen en anderen die verwoed door de bakken met platen graaien. Bijna een soort observatiedag, zou je kunnen zeggen!

Trendnacht 2015: Robots
Toen ik maanden geleden al op internet zag staan dat in de Hall of Fame in Tilburg de Trendnacht gehouden zou worden, schreef ik dat meteen in mijn agenda. Pas weken later werd bekend welk thema de trendnacht had: robots! Mijn geluk kon niet meer op; ik houd van technologie en robots vind ik helemaal leuk. Dit in combinatie met trends is een gouden avond. De aankleding was super, een mooi podium midden in de skatehal, met coole visuals. Het programma was gevarieerd; je kon net zoals op een festival kiezen naar welke onderdelen je wilde gaan. De eerste keynotes van Maarten Steinbuch en Tsjalling Swierstra waren erg interessant, waarbij beide mannen ons aanspoorden om over de ethische en zelfs menselijke kanten van robots na te denken. Daarna liep ik rond bij het Trendnacht Café en was ik bij een open discussie over robots en werk. Ik ontmoette nog een aantal oud(studenten) en docenten van ILS en voordat ik het wist sloot Esther Porcelijn de avond met haar alomvattende observaties. Al met al was het een inspirerende avond/nacht, waarbij ik vooral tot denken ben aangezet. Het trend gehalte was niet zo hoog als ik had gehoopt, maar desondanks heb ik erg genoten van alle sprekers en toch wat aantekeningen kunnen maken!




Brainstormsessie Granny's Finest
Een belangrijk onderdeel van de studie opdracht die ik in deze blogpost al vaak genoeg genoemd heb, is het ontwikkelen van een concept voor je eigen opdrachtgever. Bij mij is dat een uitgeverij, in het geval van mijn medestudent en vriendin Mayke is dat Granny's Finest. Voor degene die Granny's Finest niet kennen: GF  brengt bejaarde vrouwen samen door ze te laten breien in breiclubs, verspreid door heel Nederland. De gebreide sjaals, mutsen, noem maar op, worden vervolgens verkocht op verschillende locaties in heel het land. Vorige week faciliteerde Mayke een brainstormsessie op hun hoofdkantoor in Rotterdam en ik was erbij om mee te helpen en om mee te brainstormen. Een ontzettend productieve ochtend, waarbij zeer leuke concepten zijn bedacht en waar ik ook zeker inspiratie voor mijn eigen brainstormsessie heb kunnen halen, die volgende week plaatsvindt :) En wat een ontzettend mooie showroom hebben ze daar, zeg! Zeker een bezoekje waard!




0 reacties:

Een reactie posten